Soldados alemáns embarcando no porto vigués. |
En 1939, o luxoso «Wilhelm Gustloff» recolleu en Vigo á Lexión Cóndor; en 1945, o seu afundimento deixaría dez mil mortos, a maior catástrofe marítima da historia
A Voz - Eduardo Rolland 27 de outubro de 2013
A traxedia do Titanic, cos seus 1.514 mortos,
palidece ante o drama de Wilhelm Gustloff, o transatlántico que
protagonizou o maior naufraxio da historia, con case dez mil mortos.
Ocupado por alemáns, na súa maioría mulleres e civís, que fuxían de
Polonia ante o avance soviético, foi afundido por un submarino no último
ano da II Guerra Mundial. A súa historia non ten o encanto do Titanic
nin dá para películas con Leonardo DiCaprio. Foi un drama moi sórdido
entre as monstruosidades do último ano da contenda: 1945, probablemente o
peor ano da historia da Humanidade, que terminou co lanzamento de dúas
bombas atómicas contra a poboación civil en Xapón.
Un documental alemán sobre o Wilhelm Gustloff foi
titulado O Titanic silenciado. E o certo é que a súa historia en nada é
popular. Como, tampouco, a traxedia do Cap Ancona, do mesmo ano, na que
os nazis embarcaron a miles de xudeus nun transatlántico e izaron a
bandeira de guerra, para que fose bombardeado e afundido polos aliados.
Hai pouca épica nestas cousas, pouco do que un ser humano poida sentirse
orgulloso.
Pero nada facía presaxiar o drama só cinco anos
antes do afundimento, o 25 de maio de 1939, cando o Wilhelm Gustloff
entra na ría de Vigo, engalanado e tocando as súas sirenas, aclamado con
aplausos polos vigueses nos peiraos. Forma parte da frota que evacuará
cara a Alemaña desde Vigo á Lexión Cóndor, a forza que Hitler enviou a
Franco para reforzarlle na Guerra Civil. Seis mil soldados da Luftwaffe e
da Wehermacht, que entre os seus «méritos» contan o bombardeo de
Guernica, son recibidos con entusiasmo na estación de trens e
acompañados nos seus desfiles pola cidade.
O alcalde, Suárez Llanos , ofrece unha recepción
ao xefe da Lexión Cóndor, Von Richtoffen, familiar do famoso Barón Rojo .
O líder nazi entrega á cidade de Vigo un retrato de Adolf Hitler, para
que sexa colgado na casa consistorial. E o rexedor vigués envía
«afectuosos e fraternais saúdos de Vigo a Alemaña e ao seu Caudillo
Hitler».
Os xornais da época desfanse en eloxios cos
alemáns. E marabíllanse, tamén, cos transatlánticos que chegaron á ría,
entre os que destaca o soberbio Wilhelm Gustloff. Botado en Hamburgo en
1937, é un prodixio da enxeñería, dotado dos maiores adiantos. Nos seus
208 metros de eslora (dous campos de Balaídos), hai espazo para todos
os luxos. Tan orgullosos estaban os nazis do seu cruceiro, que
intentaron chamalo Adolf Hitler, ao que, segundo a propaganda oficial, o
Führer, tan modesto el, negouse.
O barco pertencía á organización A Forza pola
Alegría, un programa de vacacións nacionalsocialistas, co que os
obreiros alemáns poden facer viaxes de recreo a baixo prezo.
O 25 de maio embarcan os seis mil soldados
alemáns nos cinco transatlánticos. A Filmoteca de Alemaña conserva unha
película na que se ve aos lexionarios Cóndor na Laxe, subindo aos botes.
Días máis tarde, son recibidos en Hamburgo como heroes polo mariscal
Göering.
Pouco tempo tería o Wilhelm Gustloff para seguir
facendo cruceiros de recreo. En setembro, empeza a guerra e é convertido
en buque hospital. Pero, a finais de 1944, o almirante Karl Dönitz
ordena pintalo de gris e facelo buque de transporte. Son moitos os altos
mandos do Reich que saben que a guerra está perdida. Só Hitler e os
seus máis fanáticos seguidores cren na vitoria. Os aliados avanzan polo
Oeste, pero, sobre todo, os soviéticos están a esmagar á Wehrmacht no
Leste. Así que se deseña a Operación Aníbal, para evacuar aos alemáns en
Polonia. En Danzig (hoxe Gdansk), o Wilhelm Gustoloff comeza a embarcar
alemáns. Hai 70.000 aglomerados nese porto. E sete millóns marchan a pé
polo corredor de Prusia Oriental, perseguidos polos rusos.
Tras embarcar soldados e civís en varios portos, o
buque partiu cara a Alemaña o 30 de xaneiro de 1945, atestado con case
11.000 pasaxeiros a bordo, cando foi deseñado para 2.000.
No medio do Báltico, foi localizado polo
submarino soviético S-13, ás ordes do capitán Alexander Marinesco, que
ordenou disparar. O barco xa non ía pintado como buque hospital e sobre
este tema aínda pervive a controversia.
Tres torpedos rebentaron ao transatlántico e case
dez mil persoas morreron afogadas nas augas xeadas. É a maior
catástrofe marítima da historia.
Como o feito resultou incómodo ían civís a
bordo, con gran maioría de mulleres- o Alto Mando Naval de Leningrado
remoloneó para conceder a Marinesco o título de Heroe da Unión
Soviética, que reclamaba por este afundimento e o do Xeneral Von
Stauben. En total, en dez días provocara el só 13.840 mortos. Pero foi
acusado de alcoholismo e carácter pendenciero e terminou recluído nun
campo en Siberia.
O Wilhelm Gustloff queda como a maior traxedia
naval xamais rexistrada. Seis veces máis grande que a do Titanic. Tan
sórdida que permanece esquecida. Ninguén en Vigo, aquel asollado maio de
1939, podía imaxinar que o luxoso transatlántico terminaría nun
monstruoso drama, o mesmo que viviu o mundo enteiro na II Guerra
Mundial.
O Wilhelm Gustloff na Ría de Vigo |
Nenhum comentário:
Postar um comentário